Regelverk

Den Ã¥rlige fiskekonkurransen nærmer seg med stormskritt og et regelverk mÃ¥ utformes. Som de fleste er klar over er det Mittis og eg som har det endelige ansvaret, men lurer pÃ¥ om dere andre har noen synspunkter? Størst fokus pÃ¥ arter? vekt? antall? etc etc…

Kom igjen, spytt ut. Dette haster.

16 comments

Skip to comment form

    • brasma on November 20, 2007 at 15:05

    Om konkurransen er fra båten, mener jeg den største fisken skal vinne, uansett art. Påtide å få en rekord som runder tosifra.

    • Mort on November 20, 2007 at 15:21

    Personlig er jeg størst fan av nye arter. En pigghå på 2 kg er klart bedre en torsk på 4 kg. Men en torsk på 10 er jo sabla bra. Men jeg mener at de som satser etter smalere arter bør få betalt.

    • Mort on November 20, 2007 at 15:22

    Hvordan ligger vi an med agn?

    • brasma on November 20, 2007 at 15:28

    “Ã…h satan, denna er schvææær. NÃ¥ ryker pokalen din Chris. Jeg ser noe svææært og lyst og langt der nede, herregud, det er en lange, og den mÃ¥ være pÃ¥ over ti kilo, HVOR ER KLEPPEN, FAAAAN, fÃ¥ ut fingern da Lars, hvor vanskelig kan den jævla kleppinga værra?” (utdrag fra sannsynlig scenario i konkurransen)

    • Toffe on November 21, 2007 at 10:56

    Slenger ut noen forslag: Jeg synes antall arter skal ha en viss betydning, og også vekt. Hva med to separate systemer. Et for art og et for vekt? Kanskje en type poengberegning i % av gjeldende Meitas/Norgesrekord (men stort minus: favoriserer ofte små, udda arter type sypike)? Må selvfølgelig få bonuspoeng for arter ikke tidligere oppført på meitas rekordliste. Kun poeng for største fisk pr art pr mann?

    • Mort on November 21, 2007 at 11:45

    Enig med Toffe. Det kan gis et poeng for hver fisk som er ny art og et poeng for hver art som er over gjeldende meitas rekord. Men dersom det er en som fÃ¥r torsk pÃ¥ 6 og en pÃ¥ 8, sÃ¥ er det bare den som fÃ¥r den pÃ¥ 8 som fÃ¥r poenget. Samtidig favoriserer dette systemet veldig nye arter igjen. Man bør kanskje pÃ¥ 2 poeng for vektdobling av meitasrekord…

    • Mort on November 21, 2007 at 11:46

    Gleder meg forøvrig til å knuse all motstand

    • Sutern on November 21, 2007 at 11:47

    Toffe er inne i de baner jeg hadde tenkt meg. Personelig synes jeg en konkurranse fra båt blir vel tilfeldig (vet noen er veldig uenig i det)og nødvendigvis ikke vil kåre den beste meiteren. % av norgesrekord blir det garantert, men om vi rett og slett skal kjøre 1 pokalfisk (nærmest norgesrekord i %) eller om vi må opperere med plusspoeng for arter og vekt er jeg mer usikker på. Hvordan ser dere eventuellt for dere en slik poengberegning? Er veldig enig med toffe at små arter trolig vil stikke av med seieren. Vi er vel alle enige om at en torsk på 14 kg er bedre enn en sypike på 300 gram (dårlig eksempel) eller er vi det? Er man meiter så skal man mestre alle typer fiske og det sier jeg ikke bare fordi jeg personelig skal fiske med veldig små sirkelkroker etter de gråsprengte. Foreløpig heller jeg mot en pokalfisk!! Kom med meninger så fort som overhodet mulig for reglene blir trolig spikret på torsdag.

    • Sutern on November 21, 2007 at 12:03

    Liker tanken til Einar, men vi kan risikere at ingen vinner blir kåret. Er vi interessert i det?

    • Toffe on November 21, 2007 at 12:32

    Hmmm… personlig synes jeg en torsk pÃ¥ 14 er bedre enn en sypike pÃ¥ 300 – men pÃ¥ den annen side sÃ¥ er jo da sypika 50% over norgesrekord og en “stor” prestasjon.

    • Hork on November 21, 2007 at 13:47

    Det blir i det minste jevnt mellom “subbet” da, siden storfavoritten fra Korsvika holder seg pÃ¥ land.

    Jeg ville gÃ¥tt for % av N.rek. Og hvorfor er en 14kg’s torsk (37,3 % av rek) bedre enn en sei pÃ¥ 9 kg (39,6% av rek)? Ikke veit jeg.

    Jeg synes på generell basis at prestasjonen bør gå foran størrelsen. Og det er ingen tvil om at prestasjonen uttrykkes best i % av N.rek.

    Forøvrig er N.rek på sypike 234g, så hvis noen banker opp en på 300g bør pokalen være sikra!

    • Mort on November 21, 2007 at 13:53

    Hvor blir ikke Horken med? Du er vel ikke blitt …eite Lars?

    • Hork on November 21, 2007 at 14:08

    Tjukk og rund, langtfra sunn!

    Neida. Økonomi, jobbing på Kroa lørdag kveld, samt litt smålabert dypfiskeutstyr er vel årsakene. Forbanna leit, men likefullt sant.

    Hvor dypt skal man egentlig fiske? Sånn med tanke på arter altså?

    • brasma on November 22, 2007 at 10:53

    Ser ikke ut til særlig mange er interessert i “største-fisken-vinner”, noe jeg finner overraskende. Men, sÃ¥nn er det. Gleder meg stort til konken okkesom. GOO MEITAS

    • Sutern on November 22, 2007 at 12:18

    Er det noen motforestillinger mot at største fisk (% av norgesrekord) vinner? Hvis ikke gjør vi det så enkelt.

    • chris on November 23, 2007 at 14:49

    hess hess.

    største fisken bør ikke vinne, men bør da premieres! skal prøve å fikse noe dritt evnt. % an n-r er knall! bare å fakke havål på over 22,13 kg!

Gi en kommentar

Your email address will not be published.