Moro på Møsvann

En gammel studiekamerat av meg ved navn Geir Andres Sætre slo på stortromma og inviterte til hyttemoro på hytta på Møsvannstangen helga 7-9 mars. Jeg var selvfølgelig skeptisk med tanke på at det var 4km fra parkeringa til hytta, men når Geir opplyste om at han selvfølgelig skulle hente oss med scooter pakka jeg sekken ekstra tung og satte kursen mot fjellet. Til sammen var vi 8 mann som tilbrakte helga i nydelige omgivelser og selv om fisket var rævva, kosa vi oss for det, noe som skyldes de tre B’ene: Brennevin, badstu og badestamp. Nok av det. Fredag og lørdag fiska vi i Kula (et vann utpå Tangen), men fikk ikke annet enn 3-4 mikromidasutgaver av røya der. Skuffende.

pa-isen.jpg krisse_fisk.jpg junior_fisk.jpg anders_fisk.jpg kula.jpg even_fisk.jpg

Søndag fiska vi i sjølve Møsvann og tre røyepinner på 150-250g redda litt av turen sånn reint fiskemessig. Fangstmenn var ikke-medlemmene Even Tranmæl og Kristian Dahl.

 

Meitas-medlemmet forble fiskelaus. Flaut? Ja. Takk for turen.

25 kommentarer

Hopp over til kommentarskjema

    • Mortmars 10, 2008 kl 18:39

    Det er vel ingen overdrivelse å si at meiteformen din er nedadgående?

    • Brasmamars 10, 2008 kl 18:41

    Trivelig historie dette, men har noen momenter jeg mener bør vurderes:
    – Kommer «Da Tangen» dårlig ut av historien?
    – Kommer Meitas dårlig ut av historien?
    – Hører historien hjemme i et annet medium?
    Er litt usikker her, spesielt i punkt tre. Synes det er tøft og riktig av Horken å sette disse problemstillingene på dagsorden.

    • Horkmars 10, 2008 kl 19:09

    Meiteformen er ikke på topp nei, satser på at den stiger i takt med temperaturen!

    Over til presidentens kritikk:
    – Møsvannstangen kommer ALDRI til å kunne måle seg med Tangen. Beklager forkortelsen og den traumatiske opplevelsen presidenten må ha hatt da han leste dette..
    -Jeg kommer dårlig ut, Meitas i sin helhet gjør det ikke. Enhver organisjon har et råttent egg vettu.
    -Ser poenget ditt da dette blir mer tur enn fiske. Men hvis fangstene hadde vært mye bedre ville jo rapporten blitt mer fisk enn tur. Blir det da feil å publisere rapporten siden fangstene uteble og fokuset ble flyttet på grunn av det? Jeg mener nei. Og selv om jeg ikke skriver det i rapporten ble all fisk tatt på maggot/mark i kombinasjon med blink/mormyshka. Og med henvisning til diskusjonene på årsmøtet er dette meitefiske. Dermed mener jeg absolutt at rapporten hører hjemme her på meitas.net.

    • Brasmamars 11, 2008 kl 18:19

    Hm, er enig i mye av det Hork nevner. Desverre er jeg en konservativ sjel som mener det er en viss utvikling i skriveriene på disse nettsidene. Jeg er jo per def. mot all utvikling, så synes at dette i det minste bør vurderes:
    – Holder fokuset på å bli flyttet fra hardcore meitefiske, mot søte og ufarlige historier om alt som har med vann å gjøre? Er vi i ferd med å bli gladkristne? (Dette gjelder altså ikke bare Hork sitt innlegg)

    • Mortmars 11, 2008 kl 20:34

    Som Generalsekretær er jeg glad for at Presidenten kommer med så treffende og kritiske spørsmål. Jeg er enig med mye av det Hork skriver, men det bør nok diskuteres. Selv bare for diskusjonens skyld.

    • Horkmars 11, 2008 kl 21:20

    Fra mitt ståsted virker det som om Presidenten begynner å bli en gammel bitter mann, full av hat mot alle som har muligheten til å dra ut i rein og flott natur, i motsetningtil seg selv som enten råtner på rot ved den søplete Nitelva eller på en molo polakkene må jages fra.

    Per def (jamfør årsmøtet) er jo rapporten en rapport fra meitefiske. Men en rein og flott fjellnatur er kanskje ikke hardcore nok for Oslo-banden?

    Gladkristen kan du sjøl værra!

    • Brasmamars 11, 2008 kl 23:37

    Nå begynner denne diskusjonen å ligne noe.
    Om jeg kan velge blir det en gammel, bitter mann, som hater alle og har koldbrann, enn en gladkristen.

    Horks kommentar vedrørende møkkafiske, vekker en gammel drøm om renhet. Rent vann, ren natur, rent fiske (uten dingeldangel). Desverre er ikke diskusjonen om dette, men om Meitas sin profil. Hork har rett i sin henvisning til årsmøtet (punkt 9), men ikke helt rett ifølge beskrivelsen av Meitas på nettsidene. Dette er nok en sak for det kommende årsmøte, vil jeg tro?

    • Toffemars 12, 2008 kl 11:36

    Hypotetisk sett: dersom jeg flytter til Båtsfjord – er det slik å forstå at jeg kun kan legge ut Meitas-rapport om jeg er alene på fisketur, siden jeg ikke kjenner andre Meitas-medlemmer der?

    • Horkmars 12, 2008 kl 12:18

    Så Presidenten mener at det er en motsetning mellom reint vann/rein natur og hardt meitefiske? At man ikke kan fiske med dingeldangel så lenge naturen er vakker? Nei, det skjønner jeg ikke noe av.

    Og som Toffe sier; Skal man ikke kunne legge ut noe stoff hvis man har med seg ikke-medlemmer på tur? Må jeg altså dra aleine i skauen for at det blir en «gyldig» rapport?

    Nei. Alt i alt skjønner jeg ikke kritikken på noen som helst måte. Alt jeg ser er at Presidenten i et patetisk forsøk på rakke ned på andres tur- og fiskeglede rett og slett jobber seg sakte men sikkert ut av Presidentstolen.

    • Suternmars 12, 2008 kl 15:40

    Presidenten sier:»Horks kommentar vedrørende møkkafiske, vekker en gammel drøm om renhet. Rent vann, ren natur, rent fiske (uten dingeldangel). DESVERRE er ikke diskusjonen om dette.»

    Etter dette utspillet er det vel på tide å kaste presidenten på dør.

    Slik jeg tolker det stinker det fluefiske etter sjøørret i påska lang vei. Sitte å dvele om
    «rent vann, ren natur, rent fiske (uten dingeldangel)» synes jeg er uhørt og i tillegg legge til at diskusjonen DESVERRE ikke er om dette. Min stemme på generalforsamlingen skal ihvertfall brukes til å kaste bitre og meitefientlige Even Valla fra tronen.

    Selv har jeg fått rod pod og skal satse beinhard etter flyndre hele påska. Lukter presidentmatriale av denne karen….

    Kommer det noen bilder av musa snart Tor? Gleder meg så…

    • Brasmamars 12, 2008 kl 16:11

    Til Toffe; For det første: Om du tar med alle de 23 Båtsfjrdingene på fiske, får en berlevågsfisk og legger rapporten om dette ut på Meitassidene, er det bare stas.
    For det andre: Ja, per dato er jeg president i denne sterke organisasjonen. Det vil ikke si at jeg har noen som helst bestemmelsesrett om Meitas ve og vel. Hverdagen til Meitaspresidenten går stort sett utpå å drikke coctails i representasjonsoppdrag, noe som gir meg mindre tid til Meitefiske. Ikke noe å trakte etter altså.

    Så, over til Bømobben. Kjære Hork, mitt spørsmål er om man trenger å dokumentere alt som skjer på en tur. «Til sammen var vi 8 mann som tilbrakte helga i nydelige omgivelser og selv om fisket var rævva, kosa vi oss for det, noe som skyldes de tre B’ene: Brennevin, badstu og badestamp» Personlig har jeg lyst til å lese om meitefiske, ikke om 8 mann som har det deilig i badstua og badestampen.
    Dette er kun min mening, og om du ikke tåler å høre den, foreslår jeg at du begynner i tensing i steden.

    Suter, suter, grattis med rodpod. Jeg forstår at Bømobben vil ha høyere stillinger i orginasjonen. For Suteren er vel stillingen som narr mest naturlig. Eller fakir.

    • Horkmars 12, 2008 kl 16:55

    Så presidenten ville heller hatt en rapport ala det her: «8 mann fikk 3 røyer på 150-250g og 4-5 mikros.» Slutt. ?

    Som jeg har skrevet tidligere er det lett å lage rapport når man får fisk, litt værre når fisken uteblir. Og arrester meg gjerne, men jeg finner en slik kort tullerapport som i eksempelet særs lite a) underholdende og b) informativ. Og når det kommer til isfiske etter røye og ørret gidder jeg ikke å greie ut om fiskemetode med mindre jeg gjør noe utradisjonelt, noe som ikke ble gjort på denna turen. Derfor synes jeg det er greit å legge ved litt annet for at rapporten skal bli leselig og jaffal et snev av interessant, slik at folk (både medlemmer og ikke-medlemmer) skal gidde å ta seg tida til å stikke innom nettsida i ny og ne.

    Til slutt: Merk at dette med utenomfiskelige ting stort sett gjelder isfiskerapporter. Isfiske er jo ikke det mest spennende sånn sett, men hadde disse rapportene uteblitt hadde også vintermånedene hatt særs lite aktivitet her på nettsida (og det virker ikke på meg som om Presidenten gjør stort for å unngå det (med unntak av denne diskusjonen da)).

    • Frodemars 13, 2008 kl 13:15

    Deilig å se en skikkelig konstruktiv diskusjon. Selv mener jeg presidenten har et godt poeng der han setter spørsmålstegn ved bruken av nettside for å fortelle om alle mulig utflukter. Selv prøvde jeg meg forsiktig å fortelle at ting skjedde i marka i fjord. Da fikk jeg relativt hard medfart kan jeg erindre, og det er greit. Tar den og kommer heller ikke til å fortelle om Bonefishfisk på Tobago. Men er det noe bedre å skrive om en kosetur med brennvin og bad?

    Bare spør, fordi jeg mener at presidenten får ufortjent mye kritikk.
    Hislingen

    • Toffemars 13, 2008 kl 14:03

    Jeg er for det meste uenig med Presidenten. Så lenge man har vært på tur i den hensikt å meite (ett sted går grensen Frode, det er jo en meiteside. Meita du Bonefish?), mener jeg man bør oppfordres til å legge ut rapport, fisk eller ikke fisk og absolutt helt uavhengig om turkamerater var medlemmer eller ikke. For det første er det gøy å få vite hva folk holder på med av meiterelaterte aktiviteter, samt å få vite om det er godt eller dårlig bett, det være seg ferskvann eller saltvann.

    • Horkmars 13, 2008 kl 14:06

    Heiheiheiheihei, mr Visepresident. Nå må du for all del ikke blande det patetiske fluefisket ditt inn i en diskusjon som omhandler meitefiske. For det var det vi gjorde: Meitefiska på isen. Så den derre fluehistorien din kan du ta på den nettsida jeg regner med at du laga deg etter tips fra Sutern.

    • Horkmars 13, 2008 kl 14:07

    Så ikke Toffes kommentar før jeg hadde lagt ut min, men sier høyt og klart: Godt sagt Toffit!

    • Suternmars 13, 2008 kl 14:24

    Jeg gir min støtte til Hork og Toffe. Presidenten og visepresidentens iver etter fluefiske etter Bonefish og sjøørret er nusselig det, men har som vi alle vet ingenting på denne siden å gjøre. Skal dere beholde verva deres synes jeg det er på tide å endre fokus. Dette gjelder særlig presidenten. Generalforsamlingen nærmer seg, er det noen ønsker hva dato angår?

    • Brasmamars 13, 2008 kl 14:34

    Er faktisk helt enig med Toffesen jeg og.

    • Horkmars 13, 2008 kl 14:36

    Den tapte du så det det sang Julsrud.

    • Brasmamars 13, 2008 kl 14:44

    Enig. Julsrud hadde ikke sjangs.

    • Mortmars 14, 2008 kl 10:16

    Fint om vi kunne hatt Årsmøte om ikke så lenge. Det er nok på tide, mye som må tas opp til diskusjon.

  1. «Skal dere beholde verva er det på tide å endre fokus.»
    Jeg bryr meg filla om jeg mister vervet i denne homofile badeklubben.

    God påske gutter, er det noen som skal ut med fiskestang i påsken? Meite eller flue spiller ingen rolle. Jeg er hjemme fra lørdag til onsdag og søker fiskekommpiser i disse dager.

    • Horkmars 14, 2008 kl 14:09

    «Jeg bryr meg filla om jeg mister vervet i denne homofile badeklubben.»

    Med den innstillinga der tror jeg ikke du kan forvente deg stort med fiskekompiser, eller kanskje ikke kompiser in general heller?

  2. Skal noe vennskapelig drittslengingen plutselig ikke være lov lenger?

    Legger meg derfor flat.
    Er fremdeles sugen på å fiske i påsken.

    • Horkmars 15, 2008 kl 00:54

    Se det var bedre!

    Jeg er med, kommer hjem lørdag kveld og satser på fiske søndag, mandag og tirsdag.

Gi en kommentar

E-postadressen din vil ikke bli publisert.