Superfiskehelg dag 1+2+3

Dette blir en langhelg med fiske i fokus. Suverent. Kom akkurat tilbake fra karpe/sutertur med Einar, med påfølgende soloraid natten gjennom i et forsøk på å få tunge. Kort sagt, der blev inget i natt. Flere, og mer utfyllende rapporter kommer de nærmeste dagene.

Dag 2 ble mer amputert enn forventet. Etter å ha sovet ut, spist frokost, pakket om, lest avisa og treget meg kom jeg meg ikke i bilen ut av Oslo før 14.30. Kjørte på for å unngå rush’en, men ned Lierbakken hadde noen funnet ut at det var en god idé å sende ut saktegående kjøretøy kl 15 på utfartsdagen til sommerferien. Fantastisk. Etter 1 time i kø ned Lierbakken og over Drammensbrua gikk det radig til Lars Holtans’. Ble tid til litt mikromeite på Tangenbrygga, som resulterte i mengder av svartkutling, bergnebb og 2 dvergulker for meg. Ny art. Vi så også tangsnelle og tangstikling, men hadde ikke små nok kroker til dem.

Vi kjørte så til Sandebukta for å prøve etter rødhaien. Været, atmosfæren og stemningen var nøyaktig som det var på suksessturen for et år siden, og trua var enorm. Plassen leverte noen knurr og en hvitting denne natten, samt noen runs som kan ha vært haien, men den satt desverre ikke. Nå bærer turen til Nevlunghavn for fiske etter flatfisk.

For en dag i artsrikdommens navn. Det kjedelige først: Nevlunghavn leverte ikke. Vi fikk noen timer med målretta piggvarfiske før regn, blåst og sult forviste oss tilbake til bilen. Resultatet ble kun et par torsk, og noe bergnebb på småmeitestengene nær land. Plassen vi fant er derimot ikke gitt opp, tror den kan levere både var og andre flyndrer hvis forholda er rette. I bilen tok vi en vurdering av andre mulige plasser for kvelden og endte opp med å dra til godplassen i Tønsbergfjorden. Det var tydeligvis flere enn oss i feriemodus og med fiskeplaner, for på plassen stod det 4 stykker og fisket makrell. Siden det regnet og blåste ganske kraftig valgte vi å vente ut makrellfiskerne med litt mikromeite fra bryggene. Det gav meg en ny meitasrekord på svartkutling, 25 gram, og en mindre skrubbe. Så, som forventet, klokka 21 pakket makrellfiskerne og gikk hjem. Det var nå alt uforventet begynte. Været klarnet plutselig opp, det ble perfekt vindstille. Vi rigget opp bunnmeitestenger, fortsatt med rødhai i tankene. Makrellstimen rett på utsiden forsynte oss med ferkst agn. Lars satset også videre med en stang til småmeiting ved land mens jeg satset stang to på mer flyndre lenger ut. Det var Lars som kjørte showet denne kvelden. Det startet med en vanlig ulke, ny meitasart og rekord på 42 gram.

Etter high-fives, noen svartkutling og bergnebb dro Lars opp en liten sort fisk, paddetorsk! Ny art og rekord for Lars på 105 gram. Etter noen hvitting for oss begge, samt en sandflyndre for meg, fikk Lars et fint napp på bunnmeite. Det kokte totalt og sena surret seg fast i bakken og rundt snella, men fisken var utrolig grei, den ventet til Lars var ferdig å fikse utstyret før den fortsatte å kjempe. Vel inntil land trodde vi begge i mørket at det var en lange da den kom til land, og jeg ble nok litt uvøren med hoven – bommet på første forsøk. Vel på land så vi begge at dette var ingen lange, det var en lysing! Ny art på Lars, ny rekord og meitasrekord, 620 gram. Nye high-fives og noen dansetrinn senere bestemte vi oss for å sitte en time til, men uten resultat. Uansett, det var en veldig bra meitedag, med 9 noterte arter hvorav 3 meitasrekorder og 2 personlig nye arter for Lars. Grattis!