Bontelabo & Company

Jeg var utkalt på jobboppdrag i Bergen i 4 dager og hadde dermed anledning til 3 netter på Bontelabo, en sjelden bonus som måtte utnyttes. Suftstanga ble pakket og behørig utstyr tatt med. Før jeg går nærmere inn på turens hendelser, er et innledende tips at det er lurt å ta med noe frossen makrell selv. Det viste seg vanskelig å få tak på i Bergen.

Mandag 23.11.09 – Dag 1

haagjel 23.11.2009Pigghaa23.11.2009pigghaa 23.11.2009JanRundt kl. 19 var jeg på plass på Bontelabo, kun med to utenlandske fiskekompiser tilstede. De forsvant temmelig fort. Ganske umiddelbart hadde jeg kontakt med fisk som senere viste seg å være en liten hai jeg ikke hadde sett før, som veide 640 gram. Jeg tok ganske grundige bilder for å ha nok til identifikasjon. Kanskje 20 min senere fikk jeg en pigghå på rundt 1.5 kg, noe jeg var temmelig godt fornøyd med. Ikke lenge etter dukket det opp en kar i bil som lurte på hvordan det gikk. Det viste seg å være Jan Hinrikson som jeg har sett blant annet i Alt om fiske. Mens jeg pratet med han hogg det ganske kraftig på stanga, og det var uten tvil dagens største. Etter en ganske fin fight som en stor pigghå til syne. Koking på brygga, men heldigvis hjalp jan meg med å få den opp. Det hadde faktisk ikke gått uten han. Pigghåen viste seg å veie småpene 4.900 gram.  I all kokinga på brygga gikk desstuen stangtuppen. Jan hadde teip og vi fikk stanga sånn nogenlunde opp å gå igjen. Heldigvis drev jan en spesialisert fiskebutikk i Bergen, Campellen, så jeg bestemte meg for å kjøpe en ny surfstang av han neste dag. Dessuten hjalp han å verifisere den lille haien til hågjel. Det var veldig bra at Jan kom med andre ord. Etter han dro ble det litt mer stille. Fikk noen små hågjel til og en pigghå. Kl. 23.00 gav jeg meg, to meitasrekorder rikere. Ikke dårlig. Havmusa fikk vente til neste dag.

Dag II – 24.11.2009

helge med piggHavmus 25.11.2009havmus25.11.2009Med ny surfstanga møtte jeg opp på brygga kl. 18.00 mutters alene. Det startet greitt fikk en ganske stor pigghå, som jeg ikke hadde sjans til å få opp på grunn av en svakhet ved boltrigget som jeg tester ut til kystmeite. Det svakeste punktet har o.40 sene. Jan dukket opp igjen, men ble ikke så lenge. Heldigvis dukket Helge G opp, noe som var et trivelig bekjentskap. Han fikk vel en 4-5 pigghå, største på 3.6 kg, mens jeg fikk en på ca. 1.5 kg. Rundt kl. 24.00 måtte han stikke. Før han dro fikk han fortalt at mye pigghå ikke var bra for havmusfisket, det passet strengt tatt ganske bra siden vi ikke hadde fått noe på flere timer. Han fortalte meg også ganske nøyaktig hvor jeg skulle kaste og at havmusa lagde en gyngende bevegelse i stanga når den nappet. Det hører med til historien at jeg bare hadde fått tak i sei i bergen og noen reker. Heldigvis fikk tilgang av makrell fra Helge. Rundt 00.20 hadde jeg de første tegnene på havmus napp, med gynging i stanga. Jeg ga tilslag og den satt på i 5 sekunder før den gikk, faen. Kasta ut igjen og et kvarter senere var napping tilbake. Lot den få litt mer tid, og bom der satt den, fin pinne. Til min store glede kunne ei fin lita havmus glid inn mot bryggekanten noen minutter senere. Vekta 1040 gram og nok den tredje bruskrekorden på to dager. Selv om jeg hadde tenkt å presse til 03.00, så gav jeg meg da.

Dag III – 25.11.09

Fikk ikke tak i sei en gang, endte opp med reker.. Regna som dere bare kan gjøre i Bergen med en liten kuling i ryggen. Det satt langt inne å dra ut, men måtte bare gjøre et forsøk selv om jeg bare hadde halvtrua med reke som agn. Kom i 19.30 tiden og dro kl. 23.30, bare med å ha kjent noen interessante napp som jeg ikke fikk til å sitte. Likevel var turene totalt sett en suksess, så jeg var relativt tilfreds uansett.