Program for meitepokal helgen

Generalsekretæren har lagt opp til følgende program for den kommende pokalhelgen:

Fredag:

kl.20.00 – Årsmøte med brus og pizza

Lørdag:

kl. 09.00 – Avreise for kystmeite ved fiskemottak – hovedfokus flyndre

kl. 14.00 – Avslutning pokalkonkurranse 1. del.

kl. 15.00 – Vi spiser pølser på Gressvik

kl. 16.30 – Vi drar for å fiske stam

kl. 02.00 – Vi avslutter pokalkonkurransen del 2.

Søndag

Avreise

Som dere ser er det lagt opp til en pokalkonkurranse i to deler. En ferskvann og en i saltvann. På denne måten sikrer vi år en fortjent allround pokalvinner. I første del av konkurransen vil det i hovedsak bli gitt poeng for flyndre, samt nye meitasrekorder eller arter. I andre del vil det være et målrettet stamfiske, hvor bare stam vil telle med. Når det nærmer seg vil det komme ut et helt unikt og intrikat poeng beregningssystem som bare jeg kommer til å forstå. Dernest foreslår jeg å bruke meitaskontoen til innkjøp av pizza. Innvendinger?

31 kommentarer

Hopp over til kommentarskjema

    • Skrubbaoktober 5, 2010 kl 08:07

    Tommel opp for hele opplegget.

    • Horkenoktober 5, 2010 kl 08:24

    Høres fett ut detta, sjøl om frysing til langt på natt etter stam godt kan byttes ut med øl og preik i varmerer omgivelser.

    Om jeg dukker opp anser jeg uansett meg sjøl som en av høyoddserne, detta er ikke skreddersydd for en tjukkas fra sør.

    • Toffeoktober 5, 2010 kl 09:04

    Ser bra ut! Spent på poengberegningssystemet, om jeg er i stand til å forstå det, og ikke minst hvilken strategi folk velger. En annen ting: noen som kjører forbi sandefjord den fredagen? Jeg hopper gjerne på.

    • brasmaoktober 5, 2010 kl 12:14

    Ser meget fint ut dette her. Del 2 i konken passer dårlig, så må satse på et drøyt forsprang før ferskvannshelvete starter.
    Har vi fortsatt en avtale Midttun?

    • aspenoktober 5, 2010 kl 14:22

    Supert opplegg! Skal brenne alt kruttet på første halvdel av dagen. Avtalen står ved lag Thorin!

    • Horkenoktober 6, 2010 kl 11:05

    Dukker alle minus guttane i nord opp?

    Må legge opp taktikken i forhold til oppmøtet vettu!

    • Mortoktober 6, 2010 kl 11:43

    Det ser sånn ut. Ta med sovepose. Utroper meg selv som en slags favoritt, i år igjen.

    • Skrubbaoktober 6, 2010 kl 12:10

    Håper det sol så vi kan ta vinnerbildet med posering i bar overkropp.
    Priceless: http://www.sb.no/nyheter/best-pa-fisk-1.1032868

    • Mortoktober 6, 2010 kl 12:41

    Poengberegningssystemet som blir som følger:

    Del I:

    Tunge/var – 5 poeng
    Rødspette – 3 poeng
    Skrubbe/sandflyndre – 2 poeng

    Pr fisk. For ny meitasart, gis det 4 poeng og 3 poeng for ny meitasrekord. Ny meitasrekord på skrubbe gir altså 5 poeng.

    Del II:

    I del II teller bare de to største fiskene med.

    Størst stam: 6 poeng

    Nest største stam: 3 poeng

    Poengene sammenlagt gir vinneren.

    • Horkenoktober 6, 2010 kl 13:42

    Så du mener altså at f.eks kveite på 1 kg ikke gir noe poeng fordi den ikke er over Meitas-rekorden, og ei heller nevnt i poengsystemet? Merkelig.

    Eller misforstår jeg systemet?

    • Mortoktober 6, 2010 kl 18:42

    Du har innsiktsfullt forstått systemet.

    • Suternoktober 6, 2010 kl 19:07

    Ser store mangler og er derfor særs kritisk. Trodde vi hadde kommet lengre enn å slakte skrubbe/sandflyndre ved et fiskemottak. Skal vi satse flyndre må alle arter være med i poengsystemet. Synes kun sandflyndre/skrubbe skal telle hvis de er over meitasrekord. Antall stenger? Garn?

    • Horkenoktober 7, 2010 kl 06:30

    Ja, da stiller jeg meg bak Sutern i hans utilslørte kritikk av poengsystemet. Skal man fiske flatt, må jo ALLE flate arter telle.

    • brasmaoktober 7, 2010 kl 08:52

    Alle flate arter bør hver med (for syns skyld). Å kreve meitasrekord er å overdrive. Burde heller ha en alternativ klausul, om ingen skulle få noe flatt. Virker som det er fare for det, om fisket er så vanskelig som prøvefisket skulle tyde på, altså.

    • Mortoktober 7, 2010 kl 09:02

    Ok, er det flere innspill som bør tas med i en mulig revisjon av systemet?

    • Horkenoktober 7, 2010 kl 09:25

    Klausul er lurt, det er jo en fare for at ingen flate kommer på land mener jeg.

    Jeg minnes med gru det noget strenge regelverket på Svenner for en bøtte med år siden, da ingen fikk points. Og det vil vi jo ikke gjenoppleve….

    • Toffeoktober 7, 2010 kl 09:26

    Spørsmålet er om vi fisker flatt (da må ALLE arter telle), eller fisker vi etter tunge/var/spette/skrubbe/sandis? Reglene til Einar tilsier det siste – ergo bør også innsatsen rettes deretter. Det er en utfordring det også, he he: «faan – gapeflyndre nå igjen..» – igrunn på lik linje med at kun stam gjelder i ferskvann, hvorfor ikke brasme? Personlig synes jeg alle flate bør telle, uansett. Ekstrapoeng for rekord, ny art og/eller målart.

    • Mortoktober 7, 2010 kl 11:43

    Jeg hadde tenkt at vi skulle fiske etter flyndre. Men gapeflyndre bør jo utvilsomt med. I den sammenheng er kveite en form for dusteflyndre som ikke skal telle med. Jo, kveite på 1. kg er jo fint det, men ikke på denne konkurransen. Men vi bør kanskje ha en bonuspott på noe helt ekstraordinært. Jeg mistenker at vi kanskje ikke kommer til å få så mange flyndrer.

    • Toffeoktober 7, 2010 kl 11:54

    Bonuspott er fint, men er ikke østfold og Fredrikstad flyndreparadis da? Vi blir vel guidet til en god plass 😉 Konkurransen er hvertfall timet perfekt i forhold til tidevann ser jeg!

    • Horkenoktober 7, 2010 kl 12:01

    Lomra bør vel strengt tatt være med den au.

    Og hvis jeg skulle få ei kveite på 4,7kg og noen andre tar bøtta med en skrubbe på 52g, ja da skal jeg oppvise en ny toppnotering for bitterhet.

    • Toffeoktober 7, 2010 kl 12:46

    Hvis konkurransen går ut på å fange skrubbe har du fiska etter feil art. Kan ikke bli bitter da.

    • Horkenoktober 7, 2010 kl 12:58

    Nei, men hvis konkurransen (slik det er opplyst om) skal ha hovedfokus på flyndre, så føler jeg for å opplyse om at kveite er like mye flyndre som skrubbe

    • Toffeoktober 7, 2010 kl 13:17

    Såklart – spriker litt mellom hovedinnlegget og reglene der – enig i det.

    • Skrubbaoktober 7, 2010 kl 13:31

    Nå er det på tide å slutte å rakke ned på skrubba. Skulle tro fisken var sigøyneren i flyndrefamilien.
    Skiller det noe i fisket etter skrubbe/rødspette/piggvar/sandflyndre?

    • aspenoktober 7, 2010 kl 13:50

    Einar, kan du legge ut en lenke fra Gulesider som viser fiskeplassen. Skulle gjerne sett dybdeforholdene. Er usikker på om surfstanga skal med.

    • Mortoktober 8, 2010 kl 06:43

    Det er ganske grunnt. Ei karpestang eller to burde gjøre susen i både del I og del II.

    • Toffeoktober 8, 2010 kl 08:54

    Ute etter schwæære rødspetta på dypet Lars? Går i trål den vettu.

    • Horkenoktober 8, 2010 kl 11:42

    Er det tak på to stenger per pers eller?

    • Mortoktober 8, 2010 kl 11:46

    Jepp

    • Horkenoktober 8, 2010 kl 13:15

    Mye strøm der stamen skal fiskes eller?

    • brasmaoktober 11, 2010 kl 13:21

    Når kommer sakslista da?
    Skrubba: Min erfaring tilsier at rødspette/sandflyndre er samma ulla og liker reke, blåskjell, mark. Var må ha bevegelse, og fisk som agn.
    Skrubba spiser alt.

Gi en kommentar

E-postadressen din vil ikke bli publisert.