Makrell i bakka, poeng blei fakka

Lørdag 30.juli lånte jeg jolla til Tormod for å dra på Sigrunn og fange makrell. Og det gikk fint. Etter tre kvarter var stimen på plass og jeg nappa opp 5 stk på rappen før jeg måtte dra hjem. 1 dro seg nok mot 7hg og ligger i agnfrysa, mens de 4 andre var klassiske pir. I mangel av sild brukte jeg kokt reke, og det funka det au. Fisken tok på 5 og 6 favner.

46 kommentarer

Hopp over til kommentarskjema

    • sypikaaugust 10, 2011 kl 00:11

    Du driver stort når agnfrysa består av en makrell!

    • Mortaugust 10, 2011 kl 07:44

    Kokt reke, det må jeg si. Det er faktisk bare i slutten av juli de tar på kokereka. Ellers er råreke helt uovertrufent som agn etter makrell. Hadde du fiska på mellom 6-7 favner ville du fått større makrell. 5-6 favner, eller pirlaget som vi sier, bør du prøve å unngå. Neste gang må du flu med havregryn, rognebær og rårekeslo, da kommer makken etter et kvarter. Det er best å fiske tidlig på morran fra kl. 04.00, i alle fall frem til 21. august.

    • Horkenaugust 10, 2011 kl 07:50

    Skal si du er en rising star innen makrellfiske Einar!

    Hadde jeg hatt sild hadde jeg brukt det. Ingen over ingen ved siden. Råreke er for pensjonister og fylliker. Hvis jeg skulle fiska langøkt hadde jeg satsa på fluposer fyllt med de lekreste saker, sjøl om jeg mener at havregryn og rognebær er oppskrytt, det holder lenge med sildeavkapp og rekeskalll.

    • Mortaugust 10, 2011 kl 08:12

    Det der er sånn ungdomspreik som du vokser av deg! Du aner ikke hva du snakker om, jeg har sittet opp lange netter og kvelder og studert og studert makrelladferd.

    • Horkenaugust 10, 2011 kl 08:53

    Og det der er sånn preik nyfrelste lirer av seg; tror de kan alt fordi de har lest i ei bok at makrellen spiser reke, og at man spedde opp fluet med havregryn i gamle dager fordi man ikke hadde råd til «the real deal»!.

    Nei, lytt til Tangenmafian du Einar, her setter vi praksis framfor teori. Og det funker. Hver gang.

    • Mortaugust 10, 2011 kl 09:03

    Tangenmafian hadde sin storhetstid i 1991. Makrellfiske, den edleste formen for fiske, skal man ikke ta lett på. Alle vet at havregryn er ekte vare, det trekker lukt og legger derfor et langvarig luktspor i vannet. Neste gang bør du prøve på 7 favner, så skal du nok se snittstørrelsen din øke litt. Det er litt mer oksygenrikt vann på 7 favner contra 6 favner, hvor det befinner seg mer humus, som stormakrellen ikke liker noe særlig. Råreke sitter dessuten bedre på kroken, ved at du kan tre den langs med, og gir dermed en naturtro gange i vannet.

    • Horkenaugust 10, 2011 kl 09:50

    For den som vil ha store makrell er jo isfiske på vinteren det beste. For oss som vil ha deilige pir som kan legges på tvers i panna, er det jo overhode ingen vits å satse på de store. Når det er sagt nytter det heller ikke å fiske på sju favner når stimen går på 5-6. Jeg startet fisket med et snøre på 7 og et på 5,5 favner denne turen, og det på 7 forble urørt når det på 5,5 dro fisk. Når jeg så dro 7’eren opp en drøy favn blei det fisk der au. Og det kan du ikke lese deg til vettu Einar, detta er praksis.

    • Mortaugust 10, 2011 kl 10:03

    Du har nok glemt at du må fiske aktivt på sjuern for å få de store, nytter ikke å hive snøret over ripa og tro at de sitter selv. Skal du fiske på sjuern må du sitte med snøret i hånda. Det er viktig at du gir et kort, men kontant tilslag. Pass på at du ikke gir slakk på veien opp. Da skal du nok se at du klarer å lure opp grommakrellen fra sjuern.

    • Horkenaugust 10, 2011 kl 13:00

    Om ikke grommakrellen er på 7’ern er det jo liten vits i fiske der. Men hva skal man grommakrell når du er ute etter den lille spisefisken? Og snøret liggende på fingerspissen er jo en selvfølge, hvis ikke kunne man jo likesågodt blitt hjemme.

    • Mortaugust 10, 2011 kl 13:15

    Tror du må ta med i beregningen at grommakken ikke er så glad i kokereke. Den ligger som jeg sier i oksygenrikt vann på sjuern og rett under hovedstimen og venter på de stor godbitene. Den var på sjuern garantert, bare at du ikke fikk den. Du må huske på at grommakken ikke er en så utprega stimfisk som småmakken, og det krever derfor litt «ekstra» for å lure den. Ta med deg tipsa mine neste gang så sitter den, bare å stå på videre!

    • Mortaugust 10, 2011 kl 13:36

    Husk også på at snøret ikke må ligge helt på fingerspissen, det må ligge i leddet nærmest fingerspissen, hvis ikke får du ikke nok kraft i tilslaget. Det kan nok være forklaringen altså.

    • Horkenaugust 10, 2011 kl 13:58

    Kroka de fiskene som var borte å snusa, inkludert to forsiktige løftenapp, så tror nok ikke du har noe å lære meg om detta. Men fortsett å lese bøker du, sikkert mye spennende å lære for en nybegynner!

    • Mortaugust 10, 2011 kl 14:54

    Ja det er morro å kunne gi en nybegynner som deg tips. Mulig du brukte feil rigg også. Brukte du grandpa 2X eller 3X. Neste gang må du være mer bevisst på sene valget ditt også, grommakken er veldig var på akkurat det.

    • Mortaugust 11, 2011 kl 07:54

    Du bør nok også ta med deg at minstemålet for makrell er 30 cm. Hvis du bare følger tipsene ovenfor, så tenker jeg at du for fremtiden slipper å bekymre deg for det 🙂

    • Skrubbaaugust 11, 2011 kl 08:38

    hehehehehehehehe

    • Horkenaugust 11, 2011 kl 09:35

    Einar da, har du mistet helt grepet om loven? For fritids- og turistfiske er det ikke minstemål på makrell. Trodde en jurist ville klare å lese seg til såpass…

    Så, tilbake til lesesalen med deg, så kanskje du lærer litt mer. Men i praktisk makrellfiske virker du uansett som en lost case…

    • Mortaugust 11, 2011 kl 11:23

    Tipper du har brukt litt for tungt lodd også, så du ikke har fått den sideveise bevegelsen som er nødvendig for opptimal agnbevegelighet. Ta det med deg videre så sitter grommakken snart. Stå på Lars, du kan klare det vet du!

    • Horkenaugust 11, 2011 kl 12:24
      Forfatter

    Går det helt i ball for deg eller Einar? Har det rett og slett tippa for deg?

    Jeg sender en musikkbuss hjem til deg jeg, så kan du få noen å prate med.

    • Mortaugust 11, 2011 kl 14:03

    Tror vi snakker litt forbi hverandre. Jeg opplever at du roper ut varsku om hjelp til makrellfiske, men det ser ikke ut til å synke inn.

    Du må får nesten begynne å fiske med råreke. Den er helt uovertruffen på makrellfiske. Hvis du bare starter der, så kommer du nok langt. Så får du la de andre, men viktige detaljene ligge og heller ta det etterhvert.

    Lykke til!

    • Horkenaugust 11, 2011 kl 21:10

    Jeg opplever at du roper et generelt hjelp.

    Men for å gjøre det klart; Til tross for mangel på sild, og kun kokt reke tilgjengelig kom stimen etter tre kvarter (og nei, jeg hadde ikke med noe å flu med med unntak av rekeskall fra rekene jeg fiska med). Rårekefiske døde ut med Peder. Når stimen kom tok jeg fem på rappen, alle på 5-6 favner. Snøret jeg hadde på 7 favner fanget ikke fisk når det på 5,5 fanget. Derfor dro jeg det opp en drøy favn og fanget fisk på det au. Etter 10min hadde jeg fem fisk i bakka og dro hjem. Hadde jeg fortsatt ville jeg dratt myyye mer. Jeg var ikke/er ikke interessert i stor makrell når den skal brukes til mat. Aktivt fiske på sju favner minner om sluk. Og fisker du med sluk liker du kuk. Liker du kuk Einar?

    • Mortaugust 11, 2011 kl 21:55

    Det er jo akkurat det jeg sier, hadde du gjort det riktig som jeg har forklart deg mange ganger, så hadde du fått grommakken på 7ern. Har du tungt for det eller?

    • Horkenaugust 12, 2011 kl 08:00

    Skjønner jo nå hvorfor du har fanga så mange havmus i Oslofjorden Einar, du har jo tross alt fasiten i hånd.

    • Mortaugust 12, 2011 kl 10:00

    Nå må du forsøke å ta noe litte grann seriøst, vi snakker ikke om havmus i det hele tatt, men grommmakken på 7. Men for all del, bare si i fra hvis du trenger noe tips etter havmusa.

    • Horkenaugust 12, 2011 kl 12:14

    Vi snakker ikke om grommakken på 7, du gjør det. Hvorfor i all verden du er så opptatt av den kan vel kanskje musikkbussfolket finne ut av.

    Men for all del, jeg tar gjerne i mot dine velprøvde og velfungerende tips etter havmus og skater i Oslofjorden jeg. Fyr løs!

    • Mortaugust 12, 2011 kl 15:22

    Jeg opplever at du føler frustrasjon over at du ikke klarte å lure grommakken på 7, men det ser ut til at jeg ikke har gått nok igjennom detaljene til at du blir helt fornøyd. Du bør f.eks. kjøpe deg en temperaturmåler så du kan måle tempraturen på 7 favner som aldri må overstige 16 grader. Da må du senke dybden 1 favn for å treffe grommakken.

    • Horkenaugust 14, 2011 kl 11:36

    Jeg opplever at du prøver å yppe deg mot en makrellmester, men har innsett at du har tapt, og dermed kommer med desperate rop om hjelp. Vel, jeg kan ikke hjelpe noen som er så fortapt. Desverre.

    • Mortaugust 16, 2011 kl 07:52

    Har u kjøpt termometer, fluorkarbon, lodd og lagd egen flu?

    Nei, sier u?

    Hvis du ikke er slu, lurer u ikke grommakken på sju.

    Makrellmester, jeg må le, du blir ikke best av lese Alt om fiske tester. Det er bare en mester, og det er ikke Holtan som spiser ribberester.

    Fisjon, fusjon og ion ord du ikke forstår ditt fett ikon. Akkurat som fiske etter makken, som du ikke får inn i den tette pappen din, tynnhåra og fin. Grandpa Thorin, hadde vært forbanna hadde han sett holdingen din.

    Lars, du er god til å spre eder og galle, men du faller for lett, i din egen dam av ribbefett.

    • Horkenaugust 16, 2011 kl 10:31
      Forfatter

    Du er ganske patetisk Einar, og jeg har vel ingenting å bevise innen makrellfiske. Jaffal ikke ovenfor en jypling som deg.

    Men sånn er det jo gjerne med jyplingene – de er optimistiske og utfordrer lederen av flokken, men må tusle slukøret hjem med halen mellom beina.

    Så jeg ser på din stadige ypping som et tegn på at du anser meg som kongen av makrellfiske, og takker for det. Sjøl mener jeg at Evengutt nok fortjener tittelen, men som sagt er jeg ydmyk ovenfor at du anser meg som den aller beste. Tusen takk!

    • Mortaugust 16, 2011 kl 11:20

    Bare fordi du kan skrive noen ord, gjør deg ikke stor, selv om du har spist enorme mengder ribbesvor.

    Mester av rim og aliterasjon, jeg spiller i min egen divisjon. Du er som en fattig fisker fant, eller som Tommy Svinndal Larsen, Norges største fotball talent. Godt over toppen og når det gjelder makrell, rene floppen.

    Synd hjernen din er som teflon, du hadde ikke fått kunnskap inn, selv med en veneflon. Hadde du lært deg triksa, så er det mer en huet ditt hadde fiksa.

    Nei lars, du får holde deg til sluk og flue så virker du ikke så potte tett i hue.

    • Horkenaugust 16, 2011 kl 11:31

    Artig at du gjentar deg selv til det kjedsommelige, og jeg bukker og takker igjen for at du utroper meg til kongen av makrellfiske.

    • Mortaugust 16, 2011 kl 12:09

    Alt jeg hører er katzenjammer, mellom kjever som knaser i ribbesvor.

    Hørte du det?, jeg fikk en beskjed. Det var makken, med hilsen til mannen med ribbenakken.

    «Bra du er konge, nå er vannet fritt, siden du er like effektiv som en schãfer dritt. Uten peil, uten snøring, en mann uten føling, med fiske av edleste sort, det du driver kan ikke kalles en sport, du er uten tvil alle sportsfiskeres svakest kort.»

    • Horkenaugust 16, 2011 kl 12:35

    Takk igjen Einar, for at du fortsetter å hakke på den du anser som den sterkeste i flokken. Jeg blir reint rørt jeg over at du anser meg som den aller beste makrellfiskeren du kjenner til.

    Men at du må fange deg noen tonn til med makrell før jeg tar deg seriøst er det ingen tvil om, for sånn du holder på nå gjør du deg bare til latter.

    • Mortaugust 16, 2011 kl 13:00

    Har ribbefettet tatt vekk siste rest av det sunne folkevettet? Om du har ME eller CP, kom å se, hva Holtan har fått te. Han er blitt en komplett bygdetulling, en skrulling, som et barn null kontakt med bakken. Så tett at han må bruke garn for å fange makken.

    • Horkenaugust 16, 2011 kl 13:05

    Hehe, snakk om å gule seg sjøl i trynet.

    Du har ingenting å slå i bordet med hva makrellfiske angår, tror likevel at du veit best fordi du har lest noen tips ett eller annet sted, driter deg ut på internett, og prøver å rakke ned på meg fordi jeg faktisk veit hva jeg driver med.

    Priceless!

    • Mortaugust 16, 2011 kl 13:24

    Er det alt du kan? Jeg er omtrent like redd, som fisk er for vann. For håpe du blir en bedre ektemann.

    • Horkenaugust 16, 2011 kl 13:42

    Patetisk. Finn på noe annet nå Einar, det som i starten var sjarmerende artig er nå bare patetisk.

    Du kunne jo fiska litt f.eks.

    • Mortaugust 17, 2011 kl 08:15

    Du driter deg så jævlig ut, snakk om gule seg sjølv i trynet!

    • Horkenaugust 17, 2011 kl 09:04
      Forfatter

    At du begynner å kopiere det jeg har skrivi tidligere kan vel ikke annet enn å betraktes som et knefall.

    Da konkludrerer jeg med følgende:
    – Einar ser på Lars som den dyktigste makrellmeiteren i Meitas
    – Einar prøvde å utfordre kongen, men tapte så det sang
    – Einar er glad i gjøre seg selv til latter på internett

    • Mortaugust 17, 2011 kl 11:22

    He,he, he du er så sykt morsom altså lars! Pricelss, du er virkelig en ironiens mester, om ikke annet.

    • Horkenaugust 17, 2011 kl 12:06
      Forfatter

    Nei, Frode er ironiens mester. Jeg bare konstaterer at du anser meg som den beste makrellfiskeren du kjenner, siden du konstant prøver å angripe min posisjon. Men jeg står fjellstøtt, du har ingenting å slå i bordet med, og dermed blir det et patetisk fremstøt som kun ender med at du gjør deg selv til latter.

    Men spis gjerne etpar julegrøter til så blir det kanskje en makrellfisker av deg også, selv om jeg tviler sterkt….

    • Mortaugust 17, 2011 kl 12:23

    He,he, he du gir deg ikke. Du er så morsom når du er sur. Selv har jeg aldri fått mindre enn 10 makrell på noen som helst makrelltur. Holder ikke med 4-5 makk for å bli konge. Konge du lissom, av ribbesvor da eller?

    • Horkenaugust 17, 2011 kl 14:01
      Forfatter

    Einar, fra en venn til en annen, vær så snill å ta dette rådet:
    Slutt å opphøy deg til hoffnarr og tullebukk til latter for hele den virtuelle verden. Jeg blir oppriktig redd for at du har tippa over, og for å beskytte deg selv ber jeg deg trekke ut ledningen til dataen. Du har det åpenbart ikke godt med deg selv, og som din venn ser jeg ingen annen utvei enn å gi deg disse rådene.

    • Mortaugust 17, 2011 kl 14:10

    Hi, hi, hi! Du er priceless!

    • Toffeaugust 18, 2011 kl 10:51

    Topp debatt – denne fulgte jeg med spenning! Einar i storform jo 😀

    • Skrubbaaugust 18, 2011 kl 12:50

    Einar er den nye sarkasmekongen. Ingenting å skamme seg over. Dette var det verdensklasse over.
    Og herregud Horkis – du må si ting på rim, erru helt idiot eller!

    • Horkenaugust 18, 2011 kl 15:51

    Du tenker på BBB – bitre, barnslig, bratteng?

Gi en kommentar

E-postadressen din vil ikke bli publisert.