Tour de Østfold – Toffe på tur

Toffe hadde fått en sjelden anledning til å få lov til å forlate redet, og satte straks kursen mot Norges meitemekka, Fredrikstad i Østfold. Toffe var klar for lake og sik, og det skulle vi naturligvis få til, her i Østfold er alt mulig som vi pleier å si. På lørdagsettermiddag satte vi kursen for lakefiske på isen i Femsjøen. En takk rettes til Ole Håkon Heier for tips. Isen var tjukk og fin (35 cm) og vi satte ivrig i gang med dunking av lodd mot bunnen, mens vi hadde noen ståsnører stående ute.

Jeg var første mann til å ha føling med laka som hadde overraskende varsomme napp. Selv om jeg hadde en rekke napp, så hadde jeg ikke nubbsjans til å kroke fisken. Toffe var heller ikke heldig de to gangene han var borti laka. Destod heldigere var han på et av ståsnørene og kunne klokke inn ei fin, fin lake på 1150 gram. Etter kl. 21.00 så ble det stille, og vi pakket kl. 23.00.

Neste dag var det nye muligheter på Floa isen etter siken, og Toffe ble behørig vekket kl. 06.00 og vi var ute på isen i god tid før soloppgang. Isen som faktisk var overraskende tykk, og vi kom oss ut på godplassene. Den første fisken jeg fikk var en feit kubbe av en hork på pene 67,2 gram og nok en meitasrekord på Hork. Jeg kunne også bagge to sik på 470 og 480 gram, samt en del mort og abbor, hvor jeg tok meg bryet med å veie to mort på 102 og 114 gram, samt en abbor på 88 gram. Toffe fikk dessverre ingenting, Floa koden er på ingen måte lett å knekke.

Edit Toffe: Bonusbilder av flatfisk tatt seinere på dagen (sand: 200g, rød, 90g – små&søte)

4 kommentarer

Hopp over til kommentarskjema

• Bukenfebruar 28, 2012 kl 14:27

Der fikk du endelig lønn for blodstrevet, og de mange nedturer på Floa, Einar. Grattis med ny mr på hork. Dyktig meiting og god lokalkunnskap forklarer vel dette.

• Toffefebruar 28, 2012 kl 15:55

Fin tur Einar! Jeg fikk to fisk og to nye perser på turen, så vil si det var vellykka – lake, og hork – den veide 33.5g. Innsatsen på Floa var vel så som så, særlig da jeg mista stikka i tilslaget.. Var forøvrig også på tur i Svinevika på ettermiddagen hvor jeg dro på en sandflyndre (200g) og en rødspette (90g) – bilder kommer. Flatfisken i fjorden har litt å vokse på, for å si det sånn.

Du gjorde rett i å skrive rapport, jeg var fortsatt langt unna å få snekret sammen noe.. 🙂

• Toffefebruar 28, 2012 kl 16:03

Var forøvrig og trålte på Oslofjorden i går (100m). Denne gang fikk vi noe jeg aldri har sett før (det trodde jeg ikke skulle skje): langhalet langebarn – 30cm lang og 14,2 gram. Fikk også 4-5 rødspetter på godt over kiloen, noen mindre lysing, få torsk, et par lyr, mengder av øyepål, sypike, firetråd tangbrosme og ei kloskate, for å nevne noe.

• Horkenfebruar 29, 2012 kl 20:55

A) Einar viser at koden er knekt og at fjorårets pinlige blankinger kun var for å bygge erfaring. Toffes blanking underbygger dette.
    B) Toffes skjegg kler skjeggete fisk
    C) Hvem tar på seg jobben med mikrokroker på dypet i Oslofjorden?

Gi en kommentar

E-postadressen din vil ikke bli publisert.