Lierne leverer – gang på gang

Egentlig hadde jeg planlagt en lierneferie med barn og greier, men slik ble det ikke. Det endte med at Jon og jeg nok en gang satte kursen for Lierne – storørretens hjemland og selveste indrefileten av utkant Norge. Vi hadde et par pitstopp på veien opp, hvor vi lastet opp med rømme og skjørost i Alvdal og litt grillmat på Skatval. Bra shit, med andre ord.

Den første dagen kom vi litt sent i gang, siden vi tok en liten rast hos Tor – Erik som trivelig nok tok en del tid. Sånn midt på dagen var vi oppe ved vannet og i gang med røyedorginga og vi så som vanlig ikke et eneste vak og det virket steindødt på overflaten. Naturlig nok var vi spente, men vannet leveret pent og vi kunne allerede første dag lande to røyer på 950 – 1 kg. Bra start. Til middag hadde vi rømme og skjørost.

På dag 2 la vi ut på en liten fottur, men allerede på veien bort i båten kunne jeg lande en tjukkas av ei røye på 1,22 kg. Jon fulgte opp like etter vi var fremme og kunne lande en småpen ørret på 1,02 kg. Selv satset jeg hardt på meite og Jon med flue. Ikke overraskende banka meite fluestanga så lett som en plett og jeg kunne lande en hel liten gjeng på meite, faktisk 5-6 stykker. Den ene veide jeg og den var på 500 gs. Vi hadde nydelig vær og det bra med lierne er at det er fiske hele tiden, også på veien tilbake. Til middag hadde vi rømme og skjørost.

Vi var ikke snauere enn at vi allerede dagen etter la ut på vandring og for en dag det skulle bli. Omtrent på det første kastet så jeg en drøyt fin ørret som fulgte sluken, uten at jeg fikk den til å ta. De neste 20 minuttene hadde jeg ytterligere kontakt med to ørret som greitt bikka kiloen. Det var imidlertid Jon som var «icebreakeren» og kunne lande en super ørret på 1,1 kg. Jeg var ikke like i støtet, men fikk lurt opp ei røye på 750 gram.  Så ble det stille noen timer før Jon la ut på vandring rundt vannet og jeg konsentrerte meg om slukfiske med min 18 grams møresild. Like etter jeg var i gang så hadde jeg en veldig stor ørret etter som hugg etter sluken, men som ikke ville sitte. Den kunne vært et sted mellom 1 – 2 kg, men det var vanskelig å se. Jeg bannet for meg selv, siden dette var den tredje eller fjerde kilos ørreten jeg hadde blåst denne dagen. Jeg vandret videre og 20 min etter på en annen plass så jeg en skikkelig fin ørret som hugg etter sluken, jeg stoppet opp innsveivinga og da så jeg den hugg til igjen og da var det bare å sette kroken. En ørret på 1,66 kg ble landet rått!! Etter at jeg hadde returnert til basecamp, banka det til på meitestanga og jeg kunne sveive opp en ørret på 1120 gram. En sykt bra tur med andre ord.

Det hører med til historien at Jon så en ørret som jaget røyer som han anslo til mellom 2,5 – 3,5 kg, samt at han også var bort i hvertfall to fisk som bikket kiloen uten at de satt. Til dere fluefiskeinteresserte der ute så gikk det steady med røyer innenfor kastehold som var fra 300 – 500 gram. Det er jo ikke interessant for oss som er vant til å meite ordentlig fisk, jeg må le – fluefiske du lissom. Vi spiste rømme og skjørost til middag.

Etter dette tok vi det neste dag easy going i kjente farvann, men fisket var bra det. Vi fikk opp 3 røyer som var sånn klassisk 750 – 850 gram, samt en liten tass på 650 gram. Vi fikk vel ikke fisket så mye som vi hadde tenkt, i og med at vi brukte en del tid på å inspisere gytebekkene og kultiverte hyttebekken. Der gravde vi opp en del av bekken og lagde noen kulper mv. Neste dag hadde det faktisk gått opp en liten ørret i den nederste kulpen, det var jo fint og ikke minst lovende for sesongen.

Vi kunne jo nesten ikke gi oss i et godt fiskevann og vendte tilbake for å sjekke trøkket på storørreten. Det var nokså seigt og det var mye mindre aktivitet i overflata, enn det hadde vært noen dager før, noe som sannsynligvis skyldes regn og at vannstanden var økt en del. Det ble meita mange timer i vannet og vi kunne til slutt kasse opp en fisk på 970 gram av undertegnede og to ørret på 750 gram – en hver. Den største fisken på 1,4 kg skulle imidlertid bli tatt på den alltid farlige 18 grams møresilda i kobber og rødt. Vi var vel ganske mellomfornøyd, men vi hadde nok skyhøye forventninger og hadde vel håpet å bikke 2 kilo, selv om egentlig ingen nevnte det helt direkte. På veien hjem lurte vi jaggu også opp to 550 grams røyer.

Alt i alt må man vel kunne si at turen var mer enn godkjent og vi kunne faktisk telle helle 9 kilos fisk når turen var satt punktum for, og det er faktisk riktig så bra.