Bilto

Relativt grytidlig fredags morgen tok naboen og jeg med oss «de tre k`ane» og dro te trytevanna i Bilto. (kano,kaffe og knekkebrød for øvrig)   Det var sol,vindstille og fandens godt. Starta me å padle oss te de sikre spottene, der vi alltid har fått fisk, og tidvis stor fisk.  Denne dagen var det ikke en tøddel å se noe plass, merkelig!  Etter en god stunds vasing rundt fra vik te vik var vi dugelig rådville, og beintfram skuffa over oss sjøl, vi kan jo liksom detta….

Siden vi har glemt åssen man finner tryte tok vi en ekspedisjon gjennom dryge sivbelter og havnet på store gruntvannsområder.  Der inne, med 30-40 cm vann under kjølen spotta vi endelig fesk, masse, en del ganske store og samtlige uhyre lettskremte.  Det ble snart klart for oss at vi kom midt i leken, og da var visst ikke mark veldig interesant, men det skjønner vi som er gutter jo, heller gyte enn spise. Selv om enkelte nok, i et svakt øyeblikk, kan takke seg te mark også i slikt henseende. Nok av det.

Etter hvert fikk Magni uansett lurt opp ei lita tryte, som veide inn te 200 gr blank, da ble det  en liten jubelscene, både for et meitepoeng og for at det kom agn te Gjedde/Lakestanga eg hadde med. Mer skjedde ikke der, så vi tok en større ekspedisjon over til lillevannet innafor i skauen,  kano over fjellknauser, gjennom krattskog og myrland, Jeg begynte ganske fort å gråte, mens Magne gikk å lo av den svake, dumme naturen. Vel fremme og utpå viste det seg snart at der også var det ikke noe å kjenne, hverken på trytefilet på bunn, mark ved bunn eller mark under dobbe. Holdt det gående der inne en time og to, før det bar tilbake te storevannet, igjen med nabon foran, brøytende og bærende på kanoen, jeg litt bak med ibux og stille, flau gråt.

I storvann viste det seg ganske raskt fisk, klassisk » Gjeddesplæsj» utenfor sivkanten,. Da reagerte Mags, klina sin svære rød/kvite isopordoppe midt oppi ringane på vannet, som eksploderte i kaskader da Gjedda tok i på dobba og kødda med den før den gikk ned og tok marktugga, det ble noen minutter med lett koking på 0,20 mm sene,markkrok, siv og årer i veien. Johasa brukte kun tre forsøk på nakkegrep før det ble klart at fingra i aua var trikset for å hive fisk opp, og bak te fiskarn som jo såklart er livredd tenner og derfor prøvde gjentatte ganger å vælve kanoen. ( oppvokst i Goksjø, phff)   Fisken ble veid til 3060 gr etter hvert( den ble siden filetert og renset og alt deretter kasta i skauen,både bein og filetene)

Resampled_060713145408-1299572995

Rett før vi dro hjem fikk jeg friline-lurt opp en tryte, 247 gr og godt fornøyd med det var det kano på hengern og heim. Alt i alt en topp dag, passelig solbrente og pene bar det hjem.

9 kommentarer

Hopp over til kommentarskjema

• Horkenjuni 10, 2013 kl 07:22

Jeg gir meg enda over, du er ein lyrikar brilleJohs. Fabelaktig! Også har avdeling nord lært seg å legge inn bilder også, næææ du verden. Har dere fått internett oppi nord au nå?

• johssijuni 10, 2013 kl 12:06

Vi har internett hjemme ja! Ganske moderne sies det. Bilder er toffe sin jobb da,narurligvis. Kanke bruke opp ny-nettet på fjas.

• Horkenjuni 10, 2013 kl 12:57

Toffe er brukanes til mye han, data er han spesielt god på.
    Gratulerer med internett til EDB-maskinen, det var kult!

• Bukjuni 10, 2013 kl 19:42

Fanføkkingstastisk ChrisJohs. Deilig ekspedisjon og lesnining. Gode gutter altså! Mags kommer vel også til å hale iland meitekonkurransen. Godt jobba!

• Endre Balteskardjuni 11, 2013 kl 13:45

Kjempe rapport jessjoss! Fin avslutning der alt blir lempa til skogs:)

• Horkenjuni 11, 2013 kl 13:48

Ja, det er helt topp. Rens dritten, skjær fileter og pælm alt sammen på skævven. Sånn skal det gjørras. Akkurat som i gamle dager. Gjedde, gjørs og abbor. Klin det i huet og pælm det på skævven. Helmax!

• sypikajuni 11, 2013 kl 17:35

Sånn dreiv bror og meg au, alle gjedder fikk kniv mellom øya, tryta blei kværka, og etterpå lå de sammen i skauen og ble gogsjø majones. På torsdag skal d satsas etter storkveite!

• brasmajuni 12, 2013 kl 13:00

Det var en perle av en posting. Å kalle dette en bauta innen nordnorsk litteratur er jeg ikke redd for.

• johssijuni 12, 2013 kl 13:45

Koselig å lese,evengutt. Men noen ny lars berg,eller eivor bergum blir nan vel aldri,ske nåkka te!
    Men bevares, godt å rable ned de glade tanker synes vi jo. Jadda jadda

Gi en kommentar

E-postadressen din vil ikke bli publisert.