Om dollars, padling, mygg og biloppbryting

Sommer. En tid for badene barn, familieferier, lettkledde damer, øldrikkende menn og oss, fiskerne. Vi anslo at ca 1000+ mennesker tar den eventyrlige finnmarksturen hvert år. I år var altså målet Laksefjordvidda for Guds geniale aktivitet. Der-menn-kan- være-menn-aktig og flott.

Svensken og Olaf, ja Tobias og Even, ankom Alta til forskjellige tider en dag i slutten av juli. Tobias ble innkvartert hos lorden på lakseranchen i Kviby. Even kom sent å måtte ligge i skje m Mats.

Vi startet grytidlig dagen etter med laksefiske i elva. Undertegnede rodde for Tobias. Han hadde utur å mista en flott sjøørret på 1-1,5 kg i landingen like i overenden av lordens egen kulp. Vi fikk uansett sett litt laks og var klare for å starte mot vidda.

Planen var å ta den gamle Even Riise og Thorbjørn Tufte klassikeren. Nemlig å kjøre i kø innover vidda når bommen ble åpnet inn mot kraftverket i store Måsvatn og Makhesjavri. Et område som nesten er mer blått en grønt på kartet.

Vi ankom ca kl 22. Da var det fullt liv allerede. Godt over 100 biler i kø og noe mer mygg var møtt opp til det vi etter hvert skjønte var litt av en begivenhet. Vi tøffa oss litt, så over utstyr og sov. Kl 00.00 hørtes bilhorn og folkemengder i bevegelse. En molotov-coctail ble kastet og bommen var åpen.

Da vi etter hvert passerte bommen sto det 20 stk der med flagg og vinket oss vel avgårde. Tydelig en happening i området. Tobias stussa fælt på dette.

Vi fikk, etter 45 min, kanoene på vannet og ferden kunne starte på ordentlig. 7-8 km skulle padles før vi skulle starte marsjen inn til Dollarvannet. Etter litt designmessige klusserier vedrørende den oppblåsbare kanoen til Mats var vi inne ved nullpunktet ca kl 04.00. Da var det bare og marsje på med sekker tunge nok til å bruke som fortøynigspunkter i Nordsjøen. Kl 07.00 var lavvoen oppe og undertegnede i posen. Noe etter kom Tobben løpende med ei røye på 900 gr. En meget fornøyd mann kunne også ta kveld eller mårra.

Noen timer etterpå tvang sola oss ut av lavvoen og fisket kunne starte på ordentlig. Vi holdt oss til elva vi sov ved. Akvariet, der det sto stablet med fisk fra 100 gr-3 kg, småkulper og dollaluoppal. Masse fisk tok tørt denne dagen. Dog ikke noe stort. 100-450 gr. Smellfeite ørreter med microhode.

Mygga hadde satt opp plakater på hver en stein og fjellvegg i området. Med beskjeden om at *kl 19 skjer det. 0,- kr cc. Kveldens gjest er Røya*. Vi gikk på som et knippe overgrepsoffrer.  Mygga hadde murt oss inne. Ikke ulikt taktikken til Israel.. Et voldsomt overtall. Men mygg er mygg. Vi konsentrerte oss om fisket heller.

Det som stemte var at kveldens gjest kom. De kom i stim. Mange, store og vanskelige. Det ble noen fisker, men kvelden huskes best som stemningsfull og flott. Mats fikk vel ei på 8-9 hg på en daddy Long leg og Even ei 500 gr på samme utstyr.

Neste dag og tidlig start. Varme og raskt ut. Ei elv og noen vann var dagens mål. Vi fiska og fikk mye fisk. Ikke så himla store. Men er en ting er alle enige om og det er at en ørret på 350 gr kjennes ut som en 8-9 hg fisk. Enormt spreke fisk. Even mista en storbæling i luopphalen. Den sleit av. Ca vekt Even? Men for et vassdrag. Klart det bor storinger der. Synd d hadde vært varmt på vidda lenge og vanntempen deretter. Noe særlig til klekking kan man ikke si det ble.

Videre på ferden fiska vi mye og lenge uten heller da få noe trofeefisk. Men at man overlever her inne er det ikke tvil om. Even fikk en ørret på 320 gr, tatt på svensk mark. Poeng i kassa. Fikk en herlig motvind i kanoen på tur tilbake. Turen ble avsluttet med at Endre og Tobias brøyt seg inn i en gammel Chevy van 6,3 litring. Men da pga av eieren hadde låst nøkklene ute. Vel blåst gutter. Bare å planlegge neste år.

Laksefjordvidda 2014 016 Laksefjordvidda 2014 023 Laksefjordvidda 2014 029 Laksefjordvidda 2014 038 Laksefjordvidda 2014 044 Laksefjordvidda 2014 073 Laksefjordvidda 2014 137 Laksefjordvidda 2014 171 Laksefjordvidda 2014 219 Laksefjordvidda 2014 048Laksefjordvidda 2014 198

Som bonus legger jeg ved en film av et lite dykk utenfor huset..

6 kommentarer

Hopp over til kommentarskjema

1. Det der så rimelig artig ut. Fus til å stå i bilkø neste år.

• Horkenaugust 3, 2014 kl 21:28

Aaaahhh, så utrolig digg det ser ut. Og en stor bukket roser til skribenten, ypperlig skildring!

Jeg har allerede lufta mulighetene for en ukes sommerfiske neste år, kan tenkes å gå greit det i følge kåna. Da blir det enten Hardangervidda eller Finnmarksvidda ser jeg for meg.

• Horkenaugust 4, 2014 kl 10:12

Ser ut som kameraten her har hatt en gild tur i traktene ævv: http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2014/08/ifjordfjellet-og-laksefjordvidda-2014.html

• Laueaugust 18, 2014 kl 09:04

Veldigt artig var det!
    Har dock fått information om att jag har en kärring-säck. 80L är tydligen inte nog så
    får ta mig en tur till butiken före nästa tur. Satsar på 1000L till nästa tur.

Ska lägga in några till bilder sen Endre, hänger lite efter där. 🙂

• Ictysoktober 6, 2014 kl 17:15

Hei
    Vi lå rett ved siden av dere. Husker du den teltleiren på andre siden av elva? Det var oss. Jeg husker godt vi så den oppblåsbare kanoen.
    SYKT mye folk. Vi var i ca ei uke. Det var folk overalt. I alle vann sto det folk når en kom opp og fisket var tregt pga varmen, men det ble iallefall fisk. Vi var 10 stk i leiren og 6 av oss fikk kilosfisk iløpet av uka. 🙂

• Laueoktober 7, 2014 kl 10:42

Vi hade kampen uppe vid Dollar, kanoterna lämnade vi nede vid elven. Eller kallar du Dollar för elven? 🙂
    Var 2 andra camp runt sjön där uppe, men de första dagarna var vi helt ensamma.

Gi en kommentar

E-postadressen din vil ikke bli publisert.