Årsmøte 2015 og meitepokalen 2015

Dag for dag

Dag 1 – Vi møtes på Gardermoen første oktober 2015

Det var en spent liten gjeng som møttes på Gardermoen klare for meiteeventyr 2015 på Sørøya. Det var ikke vanskelig å spotte Presidenten ved gate 16 som satt å knatret på tastaturet for å legge ut noe på Facebook, I dette tilfellet var det bilde av en søt liten kaffekopp, hvor barristahen hadde laget et søtt lite hjerte. Før vi visste ordet av det var vi på Tromsø flyplass, hvor vi var vitne til at det var mange flere som tok flyet fra Tromsø enn til Tromsø. Fraflytting i praksis med andre ord. På Sørøya ble vi vel tatt i mot av Endre og vi kom oss vel i hus. Selv om enkelte klødde etter å komme i gang allerede med en gang, så ble det prioritert utpakking og trivelig hygge. Etterhvert ble vi fulltallige: President, Generalsekretær, Leder av artsutvalget, Sikkerhetsansvarlig, Endre, Pero, leder av friluftslivutvalget, Jan Arvid og Pero. Litt knot med at Magne og Company ikke rakk ferga over, men god stemning på kvelden.

Dag 2 – Fisket begynner

På dag to var fortsatt ikke VisePres eller turansvarlig kommet, men det var ikke tid for å vente på det. Ørnulf var ute og fisket seilfisk i Sørkinahavet, noe som trolig var et fornuftig valg sammenlignet med rundt 4-6 grader og sludd/regn/hagl. Vi kom oss etterhvert ut og vi delte oss inn i lite ulike fiskesjikt. Toffe, Pero og Lars gikk hardt for kveite, det samme med Frode og Jan Arvid. Undertegnede og Råbbe gikk for dypt vann og storauaren. Det var en temmelig bra satsing, vi fikk flere ok auar, men ingen store før undertegnede knallet til med Auar på 2.470 gram og ny MR. Sweet. Grei gjennomkjøring. På kvelden var imidlertid også Visepres og turansvarlig kommet og det ble disket opp med de lekreste retter, mye takket være Frode.

Kveite på sei - 9,4 kg

Kvelden ble preget av hissige diskusjoner og til dels amper stemning ved fastleggingen av reglene for årets meiter konkurranse. Denne endte i hovedtrekk med at alle kunne ha to tellende fisker av hver art som gav poeng. Den største fisken gav 100 poeng, deretter 50 for neste osv. Det ble gitt 50 tilleggspoeng for fisk over 10 kilo og 50 tilleggspoeng for 50 % av Nrek. Urettferdige regler og artsdiskriminering mente mange.

Dag 3 – Pokalkonkurransen går

På pokalkonkurranse dag 1 dro de fleste mot forbi Meltefjorden. En båt gikk knallhardt for skarvejakt, mens båt Tobias, Einar, Mittis og Lars, Toffe, Pero gikk for fiske. Tåbbebåten hang for det meste rundt på dypet og fikk auar, kolje, torsk, brosme og bøtter med småsei. Toffe gikk derimot all-in på kveite og klinka til med nice kveite på 62 kg på slepende sei, bra Tor sa vi. På tampen av dagen måtte vi stoppe for å fiske litt kveite før turansvarlig ble skikkelig surpomp. På egnet plass la Tobias rett og slett fra seg stanga, for å gjøre helt andre ting og jammen runnet det ikke en fin fin kveite på 8 kg. Skøy.

20151003_163308-01

På kvelden var det spent stemning, hvem var i tet, hva hva strategien og hvem kom til å ta seg best ut på sjøen på pokalkonkurransens dag 2? På kvelden var det nok en gang nydelig mat med skarv til forrett og fisk til hovedrett. Heldigvis var Ørnulf kommet hjem og vi fikk delt ut en liten oppmerksomhet, men følte vel helt at det ikke traff helt. Ved en eventuell neste gang må vi skjerpe oss på den fronten.

Dag 4 – Årsmøte går

Den som tok seg best ut på vannet var Toffe, selvtilliten bare strålte. For båt Thorin, Råffe og Einar gikk turen tilbake mot Hasvik hvor vi hang rundt Hasvik fordi vi ikke kom oss utpå pga av dønninger. Der dro jeg en 4 rødspetter på rundt kiloen, Toffe fikk ei spette og noen sandflyndrer ble også delt ut. Været gav seg etterhvert og vi kom oss utpå en god plass etter storauaren og for en plass det var. Vi fikk flere fine eksemplarer før det nappet friskt hos Tobias på ca. 200 m og opp kom det en auar på 5 440 gram, så sykt nice og utrolig bra betalt for målretta fisking. Så begynte det å blåse litt, vi fulgte prinsippet «better safe than sorry», så vi trakk inn igjen før vi trakk ut på en annen plass. Det var dypt det var fint, men det var bare brosme der.

Uer 5.43kg DSC_0008DSC_0022

Inn på brygga var det veiing og high fives. Den beste fangsten denne dagen stod faktisk Jan Arvid og Magne for med to kveiter på 30-40 kg og en småpen torsk på 18 kg. Konge.

Meitepokalen var tett og jevn som vanlig, med mange sykt mange gode prestasjoner. Det som til slutt gjorte at Toffe stakk av med seieren var at han hadde tatt seg bryet med å veie to sei på 160 og 150 gram. Neste år må det gjøres noen endringer i konkurransereglene – mer utilgjengelighet – flere regler – mer av alt.

Årsmøte var noe for seg selv, hvor Presidentvalget var den store høydaren. Det var flere sterke kandidater, nåværende pres (på gjenvalg), Mats, Toffe og Jon. Mats hadde ikke tatt seg bryet med å fremme sitt eget kandidatur. Jon hadde laget et fint dikt/rim/regle, men ikke nok i seg selv til at han ble en favoritt. Toffe derimot delte ut karameller (toffee) til tonene av eye of the tiger, hvor han avsluttet med en fantastisk tale som lå på et så lavt nivå at alle i foreningen forstod talen ord for ord. Det var ikke nok til å skaffe til veie de nødvendige 2/3 flertallet for å åpne nyvalg. Forøvrig var et høydepunkt at mistillitsforslaget mot lederen av meiteutvalget gikk igjennom, hvor etter turansvarlig ble meiteutvalgsleder og lovet ny giv, noe som ble kronet med nye Meitas t-skjorter – helt rått.

Dag 5 – Bakrus

Frode og Jan Arvid måtte dra, mens vi andre ventet på regn/sludd/snø skulle legge seg. Dette skapte litt frustrasjon, særlig fra Pero som mente at alt vær var fiskevær. Rundt kl. 11.00 luntet vi ut og jeg havnet på dypet igjen og denne gangen jevnt fra 250 – 300 meter hvor vi håpet på flekksteinbit, men det ble brosme, brosme og atter brosme og stive skuldre. En fin tur ut på var det likevel og en kommer ikke unna at naturen er mildt sagt storslått oppe i mellom Hasfjorden og Ørnulf land.

Dag 6 – Opprydningslaget

I 2014 feilvurderte vi hvor lang tid det tok å rydde ut av hytta, noe som hadde gnagd på meg et års tid. I år satte vi alle i gang en fellesinnsats. Hvor sløyebu, hytte og båter ble vasket og grundig rengjort. Personlig synes jeg resultatet ble supersmooth. Dessverre gikk vi på en glipp hvor vi ikke kom på å etterfylle båtene. Velfortjent skyllebøtte, og selv om man begynner å dra seg mot 40 så er det faktisk rom for forbedringer, utrolig nok. På et eller annet tidspunkt skulle man tro at det ikke er mer å lære, men sånn er det altså ikke.

Takk nok en gang til Ørnulf for en supert opphold og et årsmøte for historiebøkene!

«Liten» film for spesiellt intresserte. / Tobias

11 kommentarer

Hopp over til kommentarskjema

• Ørnulfoktober 14, 2015 kl 22:03

Sorry Magne for at du fikk skyllebøtta når æ, kjærringa og litj gluntn rak i fjæra med tom tank…. Lykkeligvis bare et par kabellengder fra heimstøa 😀 No e d sånn at æ i følge den samme kjærringa e nokka lunde like kortsint som æ e feit, så alt e glæmt, å strøke ut av historiebøkern…
    D æ prøve å si e at dokker e hjertelig velkommen tilbake til mæ å mitt 😀
    Og så håpe æ innderlig at dæm som knabba bensin fra båtan mine, og fikk mæ til å kjæfte på dokker, hadde en riktig fin tur. Samme kor den gikk hænne……

Strøken rapport foresten 😀

Ørnulf

• brasmaoktober 15, 2015 kl 10:08

Oppsummeringa dekker vel det viktigste. En del fisk er utelatt men de kan vel meldes som «comment»? En del historier og «skruk» er også utelatt, men kan vel postes i selve postinga, som en egen underpost? Post postum, som dem latinerane kallær det.

• Bukoktober 17, 2015 kl 00:28

For en deilig lesning Brattis. Hadde gleda meg til dette lenge. Og det skuffa ikke. Har kosa meg gløgg her på sengekanten mellom barneoppvåkninger. Tragisk å ikke få vært med, men det har vært andre prioriteringer… Fantastisk mange flotte fisker! So close Toffe, men ei Jekkpått (som Roy H nok ville kalt det..). Gleder meg til neste år! Og til den av dere som er innom Tromsø, så bor jeg rett ved flyplassen og har bla god kaffe (bare spør Brasma). Henting og bringing inngår dersom noen skulle ha behov for litt ihjelslåing av tid på Langnes. Og til deg Ørnulf, så kommer jeg til Langfjorden fra midten av desember av og fremover. Så det er alvorlig god grunn til å få til noe skøy på,den ene eller andre måten i Troms eller Finnmark.

• Toffeoktober 17, 2015 kl 18:24

Takk for turen alle og spesielt til en kortsint Ørnulf 🙂 Godt å høre det gikk bra selv om vi kløna det litt til. Kan jaggu leve lenge på en tur til nord! Får melde inn resten av «toppfiskene» også da, selv om de ikke er veeldig store ble det ny art (uer) og to PB (uer/spette). Brosme 2,08 kg, Uer 1,00 kg, rødspette 1,08 kg og sandflyndre 0,42 kg.

• Laueoktober 17, 2015 kl 21:21

Som Tor Fredrik säger, tusen tack för turen. Mere Ørnulf nästa år hade ju varit topp också. 🙂
    Fisk för min del blev, Sandflyndre 740 gram. Kveite 8.5kg. Brosme 2.9, Hyse 1.4.
    Ingen rödspätta även fast att jag lade ner en halv dag på det. Hoppas på nästa år!

• Laueoktober 17, 2015 kl 23:55

Laddade upp filmen ifrån Water Wolfen.
    Var 3 timmar med film och en hel del fisk… blev 10min med film men kunde sikkert haft 40 till.

• Perooktober 18, 2015 kl 19:57

Takker nok en gang for en fantastisk opplevelse og et supert lag:) dere får hyle ut om det åpner seg mulighet for å joine på en neste tur oppover, mer en klar for det 🙂 fantastisk flott der oppe og heftig fiske av en annen verden. går femdeles rundt og snakker til alle om at jeg for første gang har vært redd en fisk, og om hvordan vi lå strødd og kavet for å komme oss vekk fra Toffe sitt beist 🙂

• Horkenoktober 18, 2015 kl 21:01

Godt oppsumert n’Einar, vel blåst! Og Ørnulf, neste gang får du sjekke om det er bensin før du drar ut da vettu. Nybegynner ass.

Ellers: Takk for suveren tur karer, jeg synes også gjestelista klarte seg framifrå på årets tur. Helmax. Terningkast 6.

Mine pointse-fisk: Rødspette 860g. Sandflyndre 460g. Brosme 1500g. Sei 160g.

• Toffeoktober 18, 2015 kl 23:03

Tok en oppdatering av årets meiter nå med det som er meldt inn så langt. Magne: tok ikke med kveite/torsk siden jeg ikke visste vekt eller om det var på agn/shad så meld gjerne ifra. Etteranmeldte føres på fortløpende.

• Toffeoktober 18, 2015 kl 23:17

Samme gjelder deg Einar om du har vekt på rødspette, brosme og sånt.

• brasmaoktober 19, 2015 kl 15:01

Uer: 2200
    Sandflyndre: 720
    Flekksteinbitt: 31000

Gi en kommentar

E-postadressen din vil ikke bli publisert.