America F*yeah

En av de absolutte fordelen med å ha kreft er at man får et klart forhold til hva man burde og helst skulle gjort. Heldigvis var det egentlig ikke så mye på min liste, men en av dem var å besøke min gode venn Nick Simonson. En av North Dakotas aller største sønner. Den 23. mai 2019 var jeg på vei og landet etter en hektisk mellomlanding i Chicago hvor flyet omsider touchet grunnen i Bismarck. Nick hadde lagt opp en nydelig tur over delstatsgrensene til Eveleth, hvor hans kone og svigerforeldre bor.

Se så flatt det er:

På veien hadde vi imidlertid en overnatting på Simonson familiens hytte i Detroit Lakes, hvor jeg hadde mang en fisketur på begynnelsen av 2000-tallet. Det var fisketuren vi rakk denne dagen som egentlig reddet turen fiskemessig.

Mens vi på kvelden stod og fisket walleyes dukket det opp en svær mothfucka av en gjedde, men som ikke er europeisk gjedde, men såkalt Musky. En litt hvitere variant. Den virket ikke særlig interessert i krokene, så til slutt dyttet vi den bort med stangtuppene, men den kom tilbake:

En Musky på småpene 14 kg, som vi anslo den til. Pent og ny utenlandsart for min del. Den påfølgende dagen satte vi kursen mot Eveleth og for bassasassin, men også litt steelhead. Altså regnbueørreten som kommer opp fra det great lakes for å gyte i nærliggende bekker og vassdrag. På veien så vi en skilpadde. Det var en snapper og veide sikkert 5-6 kg:

Og allerede samme dag ble det en fin fin Largemouth Bass:

Neste dag (altså 27. mai) var vi på vei til steelhead land, og det var kalt som f. Og jeg hadde virkelig ikke trua på prosjektet. Men Nick hadde på en pen fisk tidlig og vi endte til slutt opp i en annen elv som jeg tror var Moon River, som lignet så sykt på Hagenes og da var trua tilbake. Hadde to skikkelig fine steelheads etter, men de satt ikke. Likevel utrolig spennende elv og fiske. Det må jeg bare si:

Jeg fikk for øvrig en Brook Trout som faktisk også var ny art. Dagene gikk for over there, med Bass attacks og alt mulig rart. Et lite bildemessig høydepunkt jeg gjerne vil trekke frem er dette:

På vår siste dag i Eveleth var vi i god gammel jerngruve, hvor svogeren til Nick har full kontroll på alt som skjer. Jeg fikk faktisk se hvordan man utvant jern og fikk jernet ut av malmen, noe som var sykt interessant faktisk. Og ja; alt er stort i USA:

Det er en kjempetruck! Neste dag satte vi kursen hjem og det var vel ikke så mye å fortelle, bortsett fra at hjulet på tilhengeren punkterte. Men det er ikke noe problem fordi USA har verdens hyggeligste politifolk i alle fall Mike:

Mike, for en fyr! Lurer på om Nick noen gang sendte blomster, han sa han skulle gjøre det. Min neste siste dag gikk til Shyenne River, hvor jeg virkelig ble introdusert for smallmouth bassfisket «back in the days» som vi sier «over there». Det er egentlig en ganske fantastisk liten sak, som det er moro å fiske i:

Den oppvakte av dere vil kanskje legge merke til at det er bilde av en bro, og det er fordi det er litt av et landemerke. Elva og byen (Valley City) ligger nede i en dump på prærien og så har man egentlig bare fortsatt det rette landskapet og bygget en bro over dumpa. Det er litt imponerende når man er der.

Den siste dagen gikk med til å fiske ørret, regnbue og brunørret som var sluppet ut i et vann hvor de ikke formerte seg. Det var et slags put and take vann, hvor jeg hadde med meg norske skjesluker som spesial og ulike kobberspinnere. Det fungerte så sykt bra, sammenlignet med et par andre båter som var der.

Dette var slutten på en minnerik tur. Men vi har en avtale om at jeg kommer tilbake til 4 år, men da i april, hvor vi skal satse etter stør… Det blir rapporten sin det.