The flyfishing Guru

Lierne, Trøndelags juvel i ørretens rike. Og i år på første gang for lenge hadde jeg muligheten til å fiske i min barndomselv, Storelva. For kanskje 30 år siden gikk Josef Brateng bort. En som i en mannsalder hadde tråkket denne elva opp og ned, og kunne hente storørret opp av kulpene når han ville. Dessverre vandret han hen før jeg fikk mental kapasitet til virkelig lære meg og forstå fiske. Etter det har jeg tråkket elva med jevne mellomrom, annet enn å nappe opp en eller annen småpinne.

Dette året var jeg ladet med dobbeltkroka ørretfluer i #6. Zulu, Zulu Silver, Red Tag, March Brown og Cardinal. Hadde med meg et par brune klekker også. I år var jeg så heldig å ha med meg Toffe og Mittis, akkurat som i gamle dager. Det var vaking og insekter og mye smått, men heldigvis ga årevis med rutine meg roen til å vente ut fisken, og jaggu var den oppe. En småpen rakker på kanskje 5 hg. Den ville ikke ta, så vi dro nedover til neste kulp. Vel plassert i kulpen var det bare å dunke nedover med Zulu og jaggu hogg det ikke til i stryket, og den var fin som snus;

Fin, fin tjukk kilospinne. På veien tilbake dro jeg lett opp en 6-7 hg i den øverste kulpen. Men nå hadde jeg fått blod på tann. Minner fra resultatløse netter, timer og dager i all slags møkkaelver på Østlandet var glemt, nå var bare de gode minnene tilbake. Toffs og Mittis satt kursen tilbake til nitriste Sør-Norge, mens jeg var igjen. Mot alle odds fikk jeg med meg min barndomsvenn Tor-Erik på en ny elvetur, og for en kveld det ble.

Jeg var litt frustrert for at jeg ikke klarte å ta den ene fisken bak steinen, enda jeg kastet bra. I ren frustrasjon stripet jeg den brune klekkeren bak steinen, og bang ut av det blå satt den. Nok en kilos pinne. Brun klekker ass, lett den beste tørrflua som finnes. Mørket senket seg og småfisken sluttet og vake. Ut av fiskeboksen hentet jeg Zuluen og begynte fiske metodisk gjennom bakevja dratt litt hardt inn, og jaggu satt den igjen. Nok en fin,fin kilos fiske. Der og da, og kanskje litt enda følte jeg meg som kongen av fluefiske. Ikke uten grunn at jeg utenlandske media blir kalt «flyfishing guru» (https://www.pheasantsforever.org/BlogLanding/Blogs/Pheasants-Forever/Take-a-Pheasant-Fishing.aspx)

Einar, the flyfishing guru.